Istoria teatrului românesc post-comunist

Volumul ”A History of Romanian Theatre from Communism to Capitalism. Children of a Restless Time” (O istorie a teatrului românesc de la comunism la capitalism. Copiii unui timp neliniștit) de Cristina Modreanu a apărut la prestigioasa editură britanică Routledge.

Cartea dezvăluie pentru un public internațional surprinzătoarele transformări care au avut loc pe parcursul ultimelor trei decade, din 1989 și până în prezent. Folosind tonul personal al unui insider, a cărui întreagă carieră în teatru se suprapune peste perioada analizată, autoarea face legătura între teatrul românesc și scena internațională, descriind în același timp în detaliu, din punctul de vedere de azi al profesionistului cu experiență, procesul lent dar constant de reconectare a mișcării teatrale locale la noile tendințe din teatrul lumii, în special turnura etică remarcată atât în teatru, cât și în performance.

Este primul volum de sinteză în limba engleză dedicat integral teatrului din România și apărut la o editură de calibru. ”După ani de zile în care am avut prea puține răspunsuri când eram întrebată în diferite locuri din lume ce carte despre teatrul din România, scrisă în engleză, aș recomanda pentru bibliografia studenților la studii teatrale, mi-am propus să umplu măcar parțial un gol de informație despre scena performativă din această parte de lume, care ar merita mai multă atenție decât are acum. E un motiv de mândrie pentru mine faptul că volumul apare la o editură de prestigiu care a primit din primul moment cu mare deschidere propunerea mea”, spune autoarea.

”O istorie…” chestionează relația dintre artiști și putere, atât înainte de 1989, în spatele Cortinei de Fier, cât și în contextul politic global de azi, când naționalismul se manifestă din nou în Estul Europei și dincolo de ea. Acest studiu despre teatru ca forță a schimbării aruncă o lumină necesară asupra cazurilor complexe ale unor creatori români celebri, care și-au construit o carieră internațională în exil, precum Lucian Pintilie, Liviu Ciulei și Andrei Șerban, dar și asupra celor mai inovatori artiști din teatrul de azi, precum Silviu Purcărete, Mihai Măniuțiu, Gianina Cărbunariu, Radu Afrim, Saviana Stănescu, Alexandra Badea, Bogdan Georgescu și alții, care și-au câștigat statutul de artiști trans-globali.

La 30 de ani de la Revoluția din 1989, creatorii de teatru din România sunt acum liberi să-și facă auzită vocea și să contribuie la fundamentele unei noi societăți. Privind și spre viitorul scenei românești, în context global, cartea Cristinei Modreanu pune o întrebare cheie: este oare teatrul capabil să revitalizeze și să reformeze o societate?

 

Despre carte:

„Această carte va deveni cu siguranță un ghid indispensabil al ultimelor decenii din teatrul românesc, precum și un compas excelent pentru cunoașterea noilor generații.”

(Tom Sellar, editor revista Theater, publicată de Yale University)

”Cristina Modreanu este de o viață observator și participant activ al teatrului din România. Ea îi ține acestuia oglinda în față, dar îi și dă formă prin impresionanta ei activitate curatorială la cele mai semnificative festivaluri de teatru din România. Cu grijă, cu mare atenție la detalii, ea descrie peisajul teatral istoric, dar și pe cel apărut mai de curând, asemeni unui adevărat cartograf.”

(din prefața scrisă de Frank Hentschker, directorul Centrului teatral ”Martin Segal” de la CUNY University, New York)

 

Search